معرفی ابزار آلات

جک روغنی چیست؟ کاربردها, انواع و عملکرد جک روغنی

احتمالا شما نیز جک روغنی را دیده اید با فشردن پای خود روی جک روغنی یا جک هیدرولیکی اتومبیل یا جسم سنگین را می توانید به راحتی بلند کنید. امروزه از این ابزار استفاده کمتری می شود اما برای خودرو ها همچنان کاربرد دارد بخصوص برای خوردروهای سنگین استفاده می شود. در ادامه مطلب با انواع و نحوه کار آن آشنا خواهیم شد.

جک روغنی،که نام دیگر آن جک هیدرولیکی است، یک نوع ابزار برای بلند کردن وسایل سنگین، استفاده می شود و در پالایشگاه ها، حفاری ها، ساختمان سازی و بلند کردن خوردرو کاربرد دارد. یک نمونه مناسب از این محصول جک روغنی 2 تن کیفی آروا مدل 4330 است که هم اکنون در فروشگاه فرهان ابزار موجود است و شما می توانید آن را سفارش دهید.

ساختار جک روغنی چیست؟

ساختار جک روغنی به این صورت است که، روغن در استوانه کوچکی تحت فشار نیرو قرار گرفته و به این علت که روغن غیر قابل تراکم است، به استوانه بزرگ منتقل شده و به پیستون استوانه بزرگ نیرو وارد می شود و سبب بلند کردن بار خواهد شد.

جک روغنی، با توجه به نوع کاربری انواع زیادی از نظر وزن، قطر و طول دارد. این نوع جک ساختار ساده ای داشته اما به دلیل اینکه در حجم کوچک قدرت زیادی را ایجاد و همچنین سرعت قابل کنترل دارد، بسیار کاربردی است.

جک روغنی یک دسته اهرم داشته که سبب افزایش نیروی محرک خواهد شد. این ابزار با توجه به جک های سوسماری ابعاد کوچکتری دارد و پمپ مولد روغن آن به صورت یکپارچه با جک قرار دارد.

انواع جک روغنی کدامند؟

جک های هیدرولیکی یا همان روغنی به طور کلی به سه گروه  جک روغنی یک طرفه ورودی خروجی، جک روغنی یک طرفه و جک روغنی دو طرفه دسته بندی می‌شوند که به شرح زیر است:

جک روغنی یک طرفه

این نوع مانند جک یک راهه فقط می تواند بار را به سمت بالا حرکت دهد و برای پایین آوردن آن نیرویی نخواهد داشت قطر دسته جک یک طرفه از قطر پیستون کمتر بوده و همچنین عکس جک یک راهه، دو ورودی/خروجی دارد. یکی از مجراهای ورودی برای ورود روغن هیدرولیک و سر پیستون بوده و دیگری برای تهویه هوا کاربرد دارد.

جک های روغنی دو طرفه

این جک نیز مانند جک‌های یک طرفه، قطر دسته آن از قطر پیستون کوچکتر بوده همچنین ممکن است این جک‌ یک دسته در دو طرف پیستون فشار داشته باشد. در دو مجرای ورودی و خروجی روغن که هر دو برای حرکت روغن کاربرد دارند، در هنگام ورود روغن از یکی از ورودی‌ها، مجرای دیگر برای خروجی عمل خواهد کرد. به این ترتیب برای پایین آوردن جک روغن می تواند از مجرای خروجی تخلیه شود.

در جک هیدرولیکی یا همان جک روغنی دو طرفه از دو محفظه ورودی و خروجی روغن تشکیل شده که این ابزار به صورت استوانه ای بادی در ظرفیت های متفاوت در بازار به فروش می رسد و دو میدان بسیار تاثیرگذار با اندازه های مشابه و یا مختلف دارد.

جک روغنی یک طرفه ورودی خروجی

در این نوع جک دسته پیستون قطری کمتر از پیستون داشته و نیز دو محفظه برای ورود و خروج برای روغن دارد. کاربرد این نوع از جک ها هنگامی است که طول رفت و برگشت فضا و چرخه طولانی کم مد نظر باشد و یا نیروی خیلی زیادی برای قطر پیستون بسیار کوچک است..

نحوه عملکرد جک های هیدرولیکی چگونه است؟

می توان گفت جک روغنی مجموعه ای از قطعات فلزی و روغن است که برای آن اهرم طراحی خواهد شد و به آسانی با فشردن آن با این وسیله می توان کار کرد. هربار که این کار را انجام می‌دهیم خودرو به بالا حرکت می کند و استوانه ای که در انتهای جک وجود دارد به سمت بالا حرکت کرده و این حرکت استوانه ای از یک نقطه شروع و یک نقطه پایان ساخته شده است و هنگامی به روغن فشار وارد می کنید مایع از سمت دیگر نیرو قبلی را به شما تحویل خواهد داد.

قسمتی از جک هیدرولیک که در برابر فشار وارد شده از وزن اتومبیل قرار داشته که از سطح مقطع بالایی برخوردار است و قسمتی که باید پدال را وادار به حرکت کند سطح مقطع کمی داشته و میزان فشار برای هر دو یکسان خواهد بود.

بنابراین هر یک از این سطح ها به نیروهای متفاوتی احتیاج دارند، سطح مقطع کوچک به نیروی کم تری و سطح مقطع بزرگ به نیروی بیشتر نیاز خواهد داشت، و با ایجاد نیروی کم در سطح مقطع کوچک به نیروی زیاد در سطح مقطع بزرگ غلبه خواهد کرد.

کاربرد جک هیدرولیک ( روغنی)چیست؟

جک هیدرولیک یا جک روغنی برای حرکت اجسام مختلف کاربرد دارد، این جک ها با توجه به این که انواع زیادی دارند در مدل های متفاوتی وجود داشته که هر کدام از طول و قطر متفاوتی برخوردار هستند و هر یک دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد هستند. همچنین کاربردهای متفاوتی دارند.

استفاده از جک روغنی در انواع سکوهای متحرک بالابر
در صنعت خودرو نیاز به ارتفاع است و صنایع خودرو سازی یکی از مکان هایی است که از این ابزار استفاده می کنند

استفاده در انواع ماشین‌آلات راهسازی و حفاری
برای تعویض لاستیک خودرو
بلند نمودن بارهای سنگین در کارخانجات و صنایع
استفاده از آن در انواع جرثقیل‌های سبک و سنگین

 قطعات تشکیل دهنده جک روغنی چیست؟

  • سوپاپ برگشت
  • سوپاپ رفت
  • استوانه روغن
  • دسته
  • خلاص کن
  • سیلندر

ویژگی های جک روغنی چیست؟

نگهداری و استفاده صحیح  جک روغنی برای عملکرد بهینه آن‌ها بسیار مهم است. یکی از اصلی ترین راه‌ها برای جلوگیری از خرابی پلمپ‌هایی که بر روی جک هیدرولیکی هستند، عدم قرار گرفتن در معرض فرسایش به وسیله عناصر خورنده است.

در هنگام عدم استفاده می‌توان از پوشش بر روی آنها استفاده نمود تا از جمع شدن گرد و غبار بر روی آن جلوگیری شود. همچنین، پیستون‌های متحرک باید همیشه در موقعیت جمع شده نگهداری شده و اگر در هنگام کار با جک پیستون آن پر و باز باشد، باید پس از پایان کار دوباره به حالت اولیه برگردانده شود. توجه داشته باشید برای مایع روغنی استفاده شده در جک هیدرولیکی، هرگز از روغن ترمز استفاده نکنید، زیرا باعث از بین رفتن پلمپ‌ها خواهد شد.

نیروی پیشران جک‌های هیدرولیکی دارای چهار نوع منبع تغذیه است که شامل قدرت دستی، هوای فشرده، برق و بنزین است. می توان گفت پمپ‌ هیدرولیک دستی، ارزان‌ترین و همچنین کندترین نوع پمپ هیدرولیک برای استفاده در جک‌های هیدرولیکی هستند.

معایب جک های هیدرولیکی چیست؟

بعضی موقع با توجه به کمبود روغن جک ها ممکن است بازوی جک تا آخر نرفته و به همین جهت جسم به آن میزانی که مد نظر شما است بلند نمی شود به یاد داشته باشید باید روغن جک به طور منظم تنظیم شود.

ممکن است جک بعد از بالا و زیر فشار رفتن نتواند درهمان ارتفاع باقی بماند و کم کم بار را به پایین بیاورد که این اتفاق خود به چهار دلیل اتفاق می افتد. آلودگی روغن، خراب شدن آب بندها، بسته نشدن پیچ خلاص تا اخر و نشتی جک.

میله جک روغنی ممکن است به سختی حرکت کرده که این مورد نیز دلایل متفاوتی برای مثال عیب های داخلی مانند روغن نامناسب خرابی آب بندها و کاسه نمادها و همچنین خراب یا کج شدن میله اصلی و خراب شدن تلمبه جک باشد.

یکی دیگر از مشکلات اسفنجی شدن جک است، به حالتی می گویند که بالا و پایین رفتن ابزار یکنواخت نبوده و این مشکل نیز به دلیل وجود هوا درون روغن جک است.

دمای زیاد روغن درون سیلندر

اگر مهر و موم جک‌های روغنی خراب شود، روغن آن نشتی پیدا کرده و بسیار خطرناک است.

گرفتگی واشرها

بعضی از انواع جک روغنی سرعت پایینی داشته، در هنگام گرم شدن روغن داخل آنها باعث ایجاد بوی بد و در مواقعی سمی می‌شوند

ورود آب به درون محفظه و سیلندر روغن

کثیف ‌شدن سیلندر روغن

در صورتی که روغن هیدرولیک به بیرون نشت داشته باشد باعث ایجاد آلودگی در خاک و آب خواهد شد.

سر و صدای زیاد.

سریع بالا رفتن دمای روغن زمان کارکردن بیش از حد ابزار.

بهترین برند جک روغنی چیست؟

بهترین مارک جک روغنی شرکت‌های ایرانی که می‌توان نام برد کارخانه‌های تولیدی اکتیو، جک‌ایران و نووا است. و از انواع خارجی آن می توان به رونیکس اشاره نمود.

جمع بندی

در این مقاله از فرهان ابزار به بررسی جک روغنی پرداخته شد و با انواع جک روغنی آشنا شدیم و همچنین ویژگی ها و معایب آن توضیح داده شد حال می توانید با استفاد از این راهنمای خرید جک روغنی خریدی مطمئن داشته باشید. شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید امیدواریم که مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *