معرفی ابزار آلات

سشوار صنعتی یا تفنگ حرارتی چیست؟

سشوار صنعتی یا تفنگ حرارتی چیست؟

سشوار صنعتی  یا تفنگ حرارتی چیست؟

سشوار صنعتی  که نام دیگر آن تفنگ حرارتی است ابزارهای دستی برقی هستند که مشابه سشوار عمل می‌کند فن‌ها هوا را به داخل سشوار صنعتی می‌کشد و آن را از طریق یک عنصر گرمایش الکتریکی و از طریق یک نازل به بیرون هدایت می‌کند.

. تفنگ های حرارتی برای انواع تعمیرات خانگی مفید هستند، از نرم کردن رنگ یا بتونه قدیمی برای خم کردن لوله ها ، و گاهی اوقات حتی برای لحیم کاری استفاده می شوند. تفنگ های حرارتی همچنین برای از بین بردن انواع چسب ها عالی هستند. تفنگ‌های حرارتی ابزارهای سبک وزن و با کاربرد آسانی هستند و در انواع سیمی و بی سیم موجود هستند. برای آشنایی با سشوار صنعتی به ادامه مطلب با ما همراه باشید.

جریان هوای گرم تفنگ گرمایی کمتر از شعله غیرمخاطره خطرناک است، اما همچنان می‌تواند باعث آتش‌گرفتن اقلام قابل اشتعال، ترک خوردن شیشه و آسیب به پوست شود.

یکی از مزایای این ابزار این است که گرما تقریباً آنی است، بنابراین می توان آن را در حین مکث در حین کار خاموش کرد – در حالی که در صورت خاموش شدن شعله، مشعل های دمنده شعله باید دوباره روشن شوند، که راحت تر است.

در حالی که شعله های آتش می تواند به سطحی که در حال گرم شدن است آسیب برساند و به طور بالقوه باعث آتش سوزی شود، هوای گرم حاصل از تفنگ گرمایی منبع امن تری برای گرما است. برای اکثر مشاغل، دمای 399 درجه سانتیگراد (750 درجه فارنهایت) به اندازه کافی گرم است و بسیاری از تفنگ های حرارتی به شما امکان تنظیم دما را می دهند.

انواع سشوار صنعتی

تفنگ های حرارتی مادون قرمز

این تفنگ حرارتی گرمای مادون قرمز را به جای هوای گرم اعمال می کند. یک تفنگ حرارتی مادون قرمز می تواند به دمای سوزان، از حدود 400 تا 600 درجه سانتی گراد (752 تا 1112 درجه فارنهایت) برسد. تفنگ های حرارتی مادون قرمز علاوه بر مقرون به صرفه بودن، انتخاب خوبی برای جلوگیری از بخارات سمی هستند که توسط تفنگ های حرارتی معمولی منتشر می شوند.

تفنگ های حرارتی صنعتی

این ابزارهای برقی برای کارهای چالش برانگیزتر مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا توان هوایی بالاتر از حد متوسط ​​را ارائه می دهند. مهندسی، خودروسازی، ساخت و ساز و بسته بندی خرده فروشی برخی از صنایع اصلی هستند که از تفنگ های حرارتی صنعتی استفاده می کنند. این نوع تفنگ حرارتی دارای عناصر گرمایشی سرامیکی است و تا دمای 1000 درجه سانتیگراد (1800 درجه فارنهایت) می رسد.

تفنگ های حرارتی سیم دار

این تفنگ های حرارتی با برق کار می کنند. هنگام استفاده از سیم در مناطق بلند یا ناخوشایند، از محل قرارگیری بند ناف آگاه باشید و برای اطمینان از رسیدن سیم از سیم کش استفاده کنید.

بی‌سیم‌ها تفنگ‌های حرارتی با باتری هستند، بنابراین نیازی به اتصال به برق نیست. این نوع راحت است و تقریباً در هر جایی در داخل یا خارج از آن قابل استفاده است.

ویژگی های تفنگ حرارتی

به عنوان یک ابزار دستی ساده، تفاوت های زیادی بین مدل های مختلف تفنگ حرارتی وجود ندارد، اما در اینجا چند ویژگی مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

وات – این به قدرت تفنگ حرارتی اشاره دارد. آنها معمولاً از 1000 وات تا 2000 وات متغیر هستند. اگر کنترل‌های گرما و/یا جریان هوا وجود داشته باشد، هر چه وات بالاتر باشد، موثرتر است.

کلید پاور – معمولاً یک سوئیچ مرد مرده است تا وقتی فشار انگشت برداشته شود، برق خاموش می شود، که یک ویژگی ایمنی خوبی است زیرا تفنگ حرارتی در صورت افتادن تصادفی متوقف می شود.

تنظیم دمای متغیر – انتخاب کنترل‌های دما این ابزار را مفیدتر می‌کند.

تنظیم جریان هوا – داشتن متغیر یا بیش از یک تنظیم باعث می شود تفنگ حرارتی همه کاره تر شود.

قطع حرارتی – این دستگاه در صورت داغ شدن بیش از حد آن را خاموش می کند.

قلاب آویزان – برای ذخیره سازی مفید است.

پایه سطحی – این امکان را به تفنگ حرارتی می دهد که در طول مکث به طور ایمن استراحت کند. همچنین این امکان را به تفنگ می دهد که در صورت نیاز به دو دست، برای مثال هنگام خم کردن یک لوله پلاستیکی، به صورت هندزفری از تفنگ استفاده شود.

چگونه از سشوار صنعتی استفاده می کنید؟

تفنگ های حرارتی استاندارد فقط یک تنظیم حرارت و یک سرعت فن دارند و عمدتاً برای پاک کردن رنگ طراحی شده اند.

مدل‌های پیچیده‌تر دارای دو یا سه تنظیم گرما یا حتی تنظیم متغیر در محدوده گرما هستند که با انتخاب دو، سه یا سرعت متغیر جریان هوا ترکیب می‌شود.

هنگام استفاده از سشوار صنعتی برای از بین بردن رنگ، هوای گرم شده به سطح رنگ شده هدایت می شود و به نرم شدن آن کمک می کند تا بتوان به راحتی آن را از بین برد.

این ابزار به صورت یک دست و با دست دیگر برای نگه داشتن ابزار سلب استفاده می شود. تفنگ های حرارتی برای خلاص شدن از شر تجمع رنگ بسیار موثر هستند. معمولاً تفنگ باید تقریباً چهار اینچ از چوب رنگ شده فاصله داشته باشد، اما دستورالعمل سازنده را برای فاصله و درجه حرارت مناسب برای هر پروژه بررسی کنید.

اسلحه را به اطراف حرکت دهید، زیرا ثابت نگه داشتن آن می تواند باعث سوختن یا سوختن چوب شود. سشوار صنعتی را با یک دست نگه دارید و از یک چاقوی بتونه یا سوهان برای رفتن به پشت تفنگ استفاده کنید و رنگ شل شده را بتراشید.

برخی از تفنگ های حرارتی را می توان بر روی پایه استفاده کرد تا هر دو دست برای کار با سایر ابزارها در کنار هوای گرم آزاد باشند. برای به دست آوردن موثرترین دما، هر سشوار صنعتی را می توان دورتر از سطح نگه داشت تا گرما را کاهش دهد، اما داشتن تنظیمات متغیر انتخاب بیشتری را ارائه می دهد.

اکثر تفنگ‌های حرارتی با نازل‌های قابل تعویض سازگار هستند و به بهینه‌سازی نحوه عملکرد ابزار بر روی سطوح و وظایف مختلف کمک می‌کنند.

در حالی که نازل معمولی یک خروجی گرما باز و یکنواخت است، انواع مختلفی از نازل ها وجود دارد که می توانند هوا را متمرکز، محافظت، بازتاب یا توزیع کنند.

نازل های ویژه برای اکثر مدل های سشوار صنعتی برای مصارف خاص به غیر از پاک کردن رنگ موجود است و به طور کلی به طور جداگانه فروخته می شود. این انواع اصلی در زیر ذکر شده است:

نازل کاهنده

برای تمرکز گرما در یک منطقه خاص استفاده می شود. برای کارهای لحیم کاری و همچنین خم کردن لوله های پلاستیکی ایده آل است.

نازل بازتابنده

دور یک لوله پلاستیکی یا مسی پیچیده می شود تا گرما را در سطح لوله پخش کند. مناسب برای خم کردن لوله های پلاستیکی، لحیم کاری لوله های مسی، اعمال لوله های انقباض حرارتی.

نازل سطحی

برای پخش هوای گرم در یک منطقه باریک تر استفاده می شود. از یک نازل سطحی می توان برای برداشتن پوشش های قدیمی کف یا وینیل در دمای بسیار بالا استفاده کرد.

نازل محافظ شیشه

برای پاک کردن رنگ روی پنجره برای جلوگیری از گرمای مستقیم شیشه استفاده می شود.

نازل اسلات

این نازل به یک نازل کاهش قطر کوچک متصل می شود. این ترکیب برای جوشکاری برزنت PVC ایده آل است.

نازل جوش

یک نازل جوشکاری نیز به یک نازل کاهش قطر کوچک متصل می شود. اگر برای جوشکاری پلاستیک استفاده می شود، میله های جوشکاری از مواد مناسب را از طریق نازل هدایت کنید. سپس میله ها در درز جوش ذوب می شوند.

چگونه هنگام استفاده از سشوار صنعتی ایمن بمانیم؟

تفنگ های حرارتی معمولی می توانند تا 650 درجه سانتی گراد (1200 درجه فارنهایت) برسند، به این معنی که در صورت استفاده بدون انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب می توانند باعث سوختگی جدی شوند. اگر چه شعله عریان از هوای گرم حاصل از سشوار صنعتی خطرناک تر است، اما این ابزار همچنان باعث ترک خوردن یا آتش گرفتن چیزهای دیگر می شود که منجر به شکستن شیشه یا جراحت می شود.

در اینجا چند راه برای اطمینان از ایمنی هنگام استفاده از تفنگ های حرارتی وجود دارد:

یک سشوار صنعتی را از یک تامین کننده معتبر خریداری کنید و دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید.

هنگام استفاده از سشوار صنعتی از عینک ایمنی  و دستکش مقاوم در برابر حرارت و همچنین در صورت کار در یک منطقه محدود از ماسک تنفسی استفاده کنید.

بررسی کنید که دستگاه دوشاخه بریتانیایی دارد و اگر این کار را نکرد، از آداپتور مسافرتی استفاده نکنید. با خرده فروش تماس بگیرید و از آنها بخواهید یک دوشاخه بریتانیایی را نصب کنند.

قبل از شروع کار، مطمئن شوید که سیم به اندازه کافی بلند است تا به راحتی به منطقه ای که در آن کار می کنید برسد – اگر اینطور نیست، تفنگ حرارتی را به یک کابل کششی وصل کنید تا دسترسی خود را افزایش دهید.

همیشه عاقلانه است که در صورت بروز هرگونه مشکل، کپسول آتش نشانی را در دسترس داشته باشید.

موهای بلند را ببندید و لباس های گشاد نپوشید.

در قسمتی که از سشوار صنعتی استفاده می شود حتما تهویه خوبی داشته باشید.

هنگام استفاده از تفنگ حرارتی برای پاک کردن رنگ، کودکان، حیوانات و زنان باردار نباید در این نزدیکی باشند، زیرا بخار منتشر شده از ذوب رنگ می تواند مضر باشد.

اطمینان حاصل کنید که هر سطحی عاری از مواد زائد مانند تراشه و خاک اره باشد زیرا ممکن است آتش بگیرد.

همیشه از تنظیم حرارت توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید.

هنگام استفاده از تفنگ حرارتی، گریل های ورودی هوا را مسدود نکنید.

وقتی کار تمام شد، سشوار صنعتی را روی یک سطح ضد حرارت قرار دهید و قبل از گذاشتن آن را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود.

در همین راستا مطالعه مقاله 30 کاربرد بلوئر یا دمنده هوا را به شما پیشنهاد می کنیم. همچنین برای خرید دمنده و سشوار صنعتی در رشت از صفحه محصولات فرهان ابزار دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *