معرفی ابزار آلات

اتو لوله سبز چگونه کار می کند و چه کاربردی دارد؟

اتو لوله سبز چگونه کار می کند و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه اتو لوله را مورد بررسی قرار دهیم ، باید با مفاهیمی مانند همجوشی گرمایشی آشنا شوید.به فرایندی که برای اتصال  مواد ترموپلاستیک به هم را همجوشی گرمایشی گویند. در همجوشی گرمایشی به جای استفاده از چسب، لحیم‌کاری یا اتصال مکانیکی و واشر، دو قطعه پلاستیک به یک قطعه متصل می‌شود. این فرآیند مشابه جوشکاری بوده اما به مواد پرکننده نیاز نخواهد داشت .ناحیه اتصال بزرگ بوده که همین موضوع باعث افزایش استحکام اتصال خواهد شد. دستگاه اتوی لوله برای جوشکاری لوله‌های پلاستیکی و پلیمری کاربرد دارد. این لوله ها از جنس پلاستیک‌های مقاوم و انعطاف‌پذیر بوده و مقاوت بالایی در برابر حرارت ،ضربه،  فشار و شکنندگی دارند معمولا در سیستم‌های آب و فاضلاب استفاده می شوند. از دستگاه اتوی لوله سبز برای جوشکاری این لوله‌ها استفاده می‌شود.

این دستگاه اسم های گوناگونی دستگاه جوش اتو لوله سبز یا اتوجوش، اتو سبز، اتوجوش لوله سبز و اتو پلاستیک نیز نامیده می شود . در واقع اتو لوله سبز یک دستگاه، برای اتصال لوله ها و اتصالات کاربرد دارد و به دلیل اینکه در نسل اول تولید این لوله ها به رنگ سبز بوده به اتو لوله سبز معروف شد.

. کار با دستگاه اتو لوله سبز ساده و راحت است. گرمای تولید شده در این دستگاه به کمک یک یا دو عدد المنت حرارتی تامین می شود. در دستگاه اتو لوله سبز دو عدد قالب نر و ماده، برای فرم دهی به لوله ها به کار برده اند.

اتو لوله سبز چگونه کار می کند؟

قبل از استفاده از اتو لوله ابتدا باید دستگاه گرم ‌شود لوله مورد نظر را در محل دقیق قرار دهید و سپس رابطی که باید با لوله به یکدیگر وصل شوند را نیز در مکان تعیین شده در دستگاه گذاشته می شود و حدود یک دقیقه به اتو لوله زمان داده می شود بعد نقطه اتصال گرم می‌شود و به نقطه ذوب می‌رسد. با گرم نمودن لوله و رابط اتصال آن ها به هم می شود و زنجیره‌های پلیمری با سرد شدن، پیوند دائمی برقرار می‌کنند و به صورت یک‌ قطعه‌ی سرهم به نظر خواهد رسید. لوله‌هایی که با اتوی لوله به یکدیگر جوش می‌خورند، کمتر دچار نشتی یا خرابی خواهند شد.

به یاد داشته باشید که هنگام متصل کردن لوله سبز و رابط لازم است که تمام توجه و تمرکز خود را به کار ببرید تا هر یک به درستی در مسیر خود قرار گیرند و به یکدیگر متصل شوند. این اتصال باید به صورتی باشد که نتوان لوله سبز و رابط جدا نمود و یا در صورت لزوم در هنگامی که ناچار به جداسازی انها باشید، سخت از یکدیگر جدا شوند.

این دستگاه  همراه با آلارم قابل ارائه است و در صورت مشکل به اپراتور اعلام می کند در این مدت است که عنصر گرمایش به طور خودکار خاموش می شود و به وسیله ی یک میکروکنترلر الگوریتم PID همراه با یک سنسور پلاتینوم، سیستم کنترل دما به نوسانات دمای خارجی می تواند واکنش نشان دهد و قابلیت اطمینان بالاتر و دوام طولانی تر را تضمین می نماید.

کاربرد اتو لوله چیست ؟

همان طور که در بخش های قبلی این مطلب از فرهان ابزار گفته شد، کاربرد اتو لوله در لوله کشی، برای متصل کردن لوله ها به هم است. و طرز کار آن به این صورت است که لوله را از قالب ماده به دستگاه وارد کرده و از قالب نر برای حرارت دهی و متصل نمودن لوله استفاده خواهد شد . در لوله کشی به کمک این دستگاه، از چسب برای اتصال لوله ها استفاده نخواهد شد و اتصال فقط از طریق گرم شدن لوله ها انجام می شود. توجه داشته باشید که نوع و جنس لوله ها متفاوت است، مثلا به کار بردن این دستگاه برای دو نوع لوله ی پروپیلن و لوله ی سبز متفاوت خواهد بود.

8 ویژگی های اتو لوله چیست؟

1- سیستم گرمایی توسعه یافته
هنگام خرید به این نکته توجه کنید که گرمای ایجاد شده توسط المنت های حرارتی، به شکل یکنواخت صفحه های اتو را گرم کرده و یک اتصال بدون نقص را ایجاد نماید.
2- کابل برق آن بلند است
برخی اوقات  در مکان هایی با نبود پریز برق و یا دور بودن از آن رو به رو خواهیم شد که باعث مختل  شدن انجام کار می گردد. در این مواقع کابل بلند به کارمان می آید دستگاه اتو لوله این مشکل را حل کرده زیرا دارای یک کابل سیار بلند در بسته بندی خود است تا در مواقع مورد نیاز از آن استفاده شود.
3- گرم شدن سریع
در انتخاب دستگاه اتو لوله به سرعت گرمایش بالای آن توجه داشته باشید.زیرا این کار تاثیر زیادی در بهبود عملکرد و سرعت روند اتصال لوله ها و همچنین صرفه جویی در زمان را خواهد داشت.
4- برای انواع مختلف لوله( PE ، PP-R ، PB) مناسب است همچنی به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب دستگاه اتو لوله، این دستگاه باید بتواند با چند نوع لوله کار کند
5- دارای ابزار جانبی
دستگاه اتو لوله نیزمانند ابزارهای خوب در پکیج خود دارای این ابزارآلات کاربردی است.
6- توانایی کنترل دما
با این ویژگی اتو لوله می توانید دمای کار را با توجه به قطر، نوع و ضخامت لوله های متفائت تنظیم نمایید. شما می توانید کیفیت کار را بالا برده  و میزان انرژی مصرفی را نیز کنترل کنید.
7- جلوگیری از اتلاف انرژی
بهترین روش برای جلوگیری از اتلاف انرژی عایق نمودن بدنه اتو لوله است که باید بسیار به آن دقت داشته باشید.
8- برخوردار از توان کاری مناسب
نداشتن توان کاری مناسب برای اتو لوله، کار با آن را مشکل و سخت می کند. به همین دلیل اتوا لوله باید دارای قدرت کافی باشد.

بهترین برند اتو لوله سبز چیست؟

ارائه کرده ایم که عبارت اند از: اتو لوله سبز رونیکس ،اتو لوله سبز ترکیه، اتو لوله سبز توسن , اتو لوله سبز فیوژن , اتو لوله سبز اکتیو , اتو لوله سبز ادون , اتو لوله سبز مینی رستگار صنعت , اتوی لوله سبز فیوژن، اتو لوله سبز رستگار صنعت  و …

جمع بندی

در این مطلب از فرهان ابزار به طور کامل اتو لوله را شرح دادیم و با کاربرد آن آشنا شدیم همچنین ویژگی های آن را بررسی کردیم تا خریدی مناسب و مطمئن داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *